Handelsbetingelser

Generelle oplysninger

Butikkens drift varetages af Grat ApS (CVR nr. 37417777), der med blev stiftet i 2016 og ejes af Morten, som har flere års erfaring med brugervenlig e-handel og forretningsudvikling.

 

Der tages forbehold for prisfejl mv. som følge af valutaændringer, krig, terror, naturkatastrofer, atomangreb, force majeure, leveringssvigt, afgiftsændringer, udsolgte varer og taste/trykfejl. Der tages forbehold for udsolgte varer og udskudt leveringstid hos vores leverandører.

 

Bestillingsbekræftelse

Når du har afgivet en ordre på webshoppen, vil du automatisk modtage en e-mail, hvoraf det fremgår, hvilke varer du har bestilt. Denne e-mail er alene en elektronisk kvittering for, at vi har modtaget din ordre, og der er ikke på dette tidspunkt indgået en juridisk bindende aftale mellem dig og webshoppen.

Det er ikke muligt at få eftersendt bestillingsbekræftelsen.

 

Ordrebekræftelse

Når din ordre er godkendt, sender vi dig en ordrebekræftelse, som er din egentlige bekræftelse på ordren. Denne fremsendes typisk sammen med leveringsinformationen, når vi er klar til at levere din ordre.

Det er ikke muligt at få eftersendt ordrebekræftelsen.

 

Afbestillinger

Afbestillinger kan ske ved at sende en e-mail med emnet “Afbestilling”. Her bør bestillingstidspunkt samt ordrenummer fremgå.

Har du modtaget en bestillings- eller ordrebekræftelse pr. e-mail kan denne returneres til afsender med teksten “Afbestilling!” indsat i emnetekst. Afbestilling bør ske inden kl. 12.00 samme dag, som bestillingen er foretaget.

Du kan kun afbestille en ordre, hvis vi ikke har nået at sende den.

Det kan være for sent for dig at afbestille en ordre selvom du endnu ikke har modtaget leveringsinformation, da de først sendes til dig, når de er registreret i vores system. Har du misset fristen for afbestilling, kan du i stedet benytte dig af fortrydelsesretten. Se mere nedenfor.

 

Alle priser er inkl. 25 % moms og i DKK (Danske Kroner)

Alle kontrakter indgås på dansk

 

 

Betaling

Du har mulighed for at betale med Visa/Dankort, Dankort, eDankort, Visa, Mastercard, Mastercard Debit, MobilePay, eller EAN/Bankoverførsel.

Vi hæver først pengene fra dit betalingskort, når vi afsender din bestilling! Vi har ikke mulighed for at se dit kortnummer, eller andre oplysninger på dit betalingskort.

Ved betaling med debitkort (Visa Electron, Visa Debit, Mastercard Debit) reserveres beløbet ved bestilling, for at sikre, at der er dækning på kontoen. Beløbet hæves først når vi afsender din bestilling!

Det er gebyrfrit at anvende betalingskort på Grat.dk

 

 

Levering
Der skal være kørefast underlag ved levering af både paller og løs vægt. Kørefast underlag er fx. asfalt eller fliser. Ved pallefragt skal der kunne køres med palleløfter på dette underlag. Derfor er grus/græs/sand derfor ikke nok. I tilfælde af bestilling uden kørefast underlag, leveres til skel/indkørsel.

 

Det er muligt at tilkøbe levering med hhv. forvogn (som er en mindre lastbil der er velegnet til lidt smallere veje, hvor en stor sættevogn ikke kan komme ned), samt med medbringertruck, som betyder at chaufføren har en truck med bag på lastbilen, så han fx kan køre pallerne ned af en indkørsel, eller en markvej.

 

Med mindre andet er valgt under bestilling, leveres med vognmand til nærmeste faste underlag. Se fragtpriser her: https://grat.dk/info/1-levering

Leveringstiden er normalt 1-3 hverdage.
Varer under 10 kg, sendes med GLS til valgfri pakkeshop.


Ventepenge
Hvis du forsinker vognmandens levering, kan vognmanden påregne 150 kr. i ventepenge pr. påbegyndt kvarter ekskl. moms. Dette faktureres dig efterfølgende. En forsinket levering kan fx. være, at du ikke er klar til at vognmanden må læsse leveringen af, og at han dermed må vente på, at du bliver klar. Fx hvis du skal flytte andre ting i indkørslen først.
Ved normal afsætning ved kant/skel, vil der ikke blive opkrævet ventepenge. Det er kun i ganske særlige tilfælde som beskrevet ovenfor.

 

Fortrydelsesret 

Som forbruger har du 14 dages fortrydelsesret, når du handler hos os. 

 

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, du har modtaget din vare. Hvis du har bestilt flere forskellige varer i én ordre, men de leveres enkeltvist, løber fristen fra den dag, hvor du modtager den sidste vare.

Består ordren af flere partier eller dele, udløber fortrydelsesfristen 14 dage efter den dag, du modtager det sidste parti eller den sidste del.

 

Fristen indebærer, at du har 14 dage fra modtagelsen til at give os besked om, at du vil fortryde dit køb. Du kan sende en mail til kundeservice@grat.dkeller benytte standardfortrydelsesformularen, som du finder her.

Du kan ikke fortryde købet ved at nægte at modtage varen uden samtidig at give os besked.

 

Fortrydelse af en del af købet
Hvis du har købt flere varer hos os, har du mulighed for at sende én eller flere varer retur, selvom de er købt i én ordre.

 

Bemærk, at du ikke får fragtomkostningerne retur, hvis du fortryder en del af dit køb.

 

 

Returnering

Når du har givet os besked om, at du vil fortryde dit køb, har du 14 dage til at sende varen tilbage til os.

Du skal selv betale for at pakken / pallen returneres, og det er dig, der hæfter, hvis der opstår en skade under transporten.

 

Ingen fortrydelsesret
Disse aftaler kan ikke fortrydes: 
Levering af varer, som på grund af deres natur bliver blandet sammen med andre varer ved leveringen, og ikke kan skilles ad igen.

 

Varens stand, når du sender den retur

Hvis varen har mistet værdi, og det skyldes at du har brugt den på en anden måde, end hvad der var nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer, kan du kun få en del af købsbeløbet tilbage. Beløbet du kan få tilbage afhænger af varens handelsmæssige værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage.

 

Vi anbefaler, at du sender varen retur i den originale emballage.

Hvis den originale emballage mangler, kan det muligvis medføre en værdiforringelse af varen.

 

Tilbagebetaling af købsbeløbet

Hvis du fortryder dit køb, får du dine penge tilbage. Hvis varen er værdiforringet, fratrækker vi det beløb, du hæfter for.

 

Vi refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen.

Vi tilbagefører pengene med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved købet, medmindre vi har aftalt andet.

 

Vi kan tilbageholde betalingen indtil vi har modtaget varen, med mindre du sender os dokumentation for at have returneret den.

 

Du kan også fortryde købet ved at give os besked og aflevere den personligt på vores lageradresse, men det kræver forudgående aftale:

Midtjysk Mørtelfabrik AMBA, ATT: Grat.dk, Sandagervej 32, 7400 Herning.  

 

Hvis du nægter modtagelse ved levering
Hvis du nægter modtagelse ved levering, vil du blive fratrukket returfragt pålagt af vognmanden. Dette fratrækkes før din ordre krediteres. Husk at fragten kan udgøre en større del af en ordre, så vær derfor ekstra opmærksom på det, før du nægter modtagelse af en levering:
ved nægtelse af modtagelse udgør returfragt ca, 660 kr. pr. palle i Jylland, samt 945 kr. pr. palle i Sjælland, samt 50. kr. pr. engangspalle. Beløbende er vejledende, da de afhænger af vores vognmands olietillæg på dagen.

Udgifterne vil altid være den aktuelle udgift, som vi af vores vognmand bliver pålagt for nægtet modtagelse.

Hvis der sker en fejllevering fra vores side, vil du ikke blive pålagt at betale for returfragt.

 

Reklamationsret

Du har som forbruger 2 års reklamationsret, hvilket betyder, at du kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Det er selvfølgelig en betingelse, at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.

 

Er der yderligere reklamationsret eller garanti, vil det fremgå særskilt af fakturaen.

 

Hvis skade på produktet skyldes betjeningsfejl, håndteringsfejl, modifikationer eller misbrug fra din side, er skaden ikke dækket af reklamationsretten.

 

Er reklamationen berettiget, refunderer vi naturligvis dine (rimelige) fragtomkostninger. 

Du skal meddele reklamation angående fejl og mangler til grat.dk, inden for rimelig tid efter varens modtagelse. Hvis du reklamerer inden for 2 måneder efter, at du har opdaget fejlen, vil det altid være rettidigt.

 

Når du returnerer varen, bedes du oplyse hvad problemet er, så detaljeret som muligt.

Du kan oprette en reklamation ved at sende en mail til kundeservice@grat.dk. Du bedes kontakte os på mail først, før du sender noget retur.

 

Vores primære returadresse (dvs. det gælder ikke i alle tilfælde, derfor er det vigtigt at kontakte os først) er:

Midtjysk Mørtelfabrik AMBA
ATT: Grat.dk
Sandagervej 32
7400 Herning

 

Du skal skrive dit ordrenummer tydeligt på pakken. Fx: JMYITYPMW. Vedlæg også en kopi af fakturaen.

Hvis du sender os varer, der ikke indgår under reklamationsretten, eller sendes uden forsvarlig emballage, forbeholder vi os ret til at opkræve et beløb svarende til vores udgifter til nødvendig og forsvarlig emballering i forbindelse med returforsendelse.

Varer der sendes på efterkrav eller uden porto, vil blive nægtet modtagelse.

 

 

Persondatapolitik 

Vi har brug for følgende oplysninger, når du handler hos os:

Navn, adresse, tlf.nr. og mailadresse.

 

Vi registrerer og videregiver de personoplysninger, som er nødvendige for at kunne levere varen til dig. 

Vi videregiver oplysninger til det fragtfirma, og den producent/leverandør, der skal levere produktet til dig

 

Personoplysningerne registreres hos Grat ApSog opbevares i fem år, hvorefter oplysningerne slettes. 

Vi samarbejder herudover med en række andre virksomheder, som opbevarer og behandler data. Virksomhederne behandler udelukkende oplysninger på vores vegne og må ikke bruge dem til egne formål.

Vi samarbejder kun med databehandlere i EU eller i lande, der kan give dine oplysninger en tilstrækkelig beskyttelse. 

Den dataansvarlige på grat.dk er Grat ApS.   

Du har ret til at få oplyst, hvilke oplysninger vi behandler om dig.
Hvis du mener, at oplysningerne er unøjagtige, har du ret til at få dem rettet. I nogle tilfælde har vi pligt til at slette dine persondata, hvis du beder om det. Det kan f.eks. være hvis dine data ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som vi skulle bruge dem til. Du kan også kontakte os, hvis du mener, at dine persondata bliver behandlet i strid med lovgivningen. Du kan skrive til os på:
kundeservice@grat.dk.   

Cookies
På grat.dk anvendes cookies med det formål at optimere websitet og dets funktionalitet, og dermed gøre besøget så nemt som muligt for dig.

Du kan til enhver tid slette cookies fra din computer, hvordan afhænger af din browser.

Hvis du har spørgsmål angående dine cookies, kan du henvende dig til Grat Kundeservice på e-mail: kundeservice@grat.dk

Webstatistik
Vi bruger en webstatistik på grat.dk hvilket betyder, at et statistik-system opsamler information, som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende vi har, hvor de kommer fra og hvor på websitet det forlades mv.

Webstatistikken anvendes kun med det formål at optimere grat.dk.

Klageadgang

Hvis du som forbruger vil klage over dit køb, skal du kontakte Grat.dk’s kundeservice på kundeservice@grat.dk. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til:

 

Center for Klageløsning

Nævnenes Hus

Toldboden 2

8800 Viborg

www.naevneneshus.dk

 

Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her - http://ec.europa.eu/odr   

 

 

Særlige vilkår for erhvervsdrivende

Der gælder de samme salgsbetingelser som for forbrugere, dog med følgende modifikation:

Der er ingen fortrydelsesret for erhvervsdrivende.

Der gælder 1 års reklamationsret fra oprindelig fakturadato. Ombytning eller reparation medfører ikke, at der løber en ny 1 års reklamationsperiode

Grat ApS forbeholder sig ejendomsretten til varer købt på kredit, indtil den fulde købesum er betalt.

Alle omkostninger i forbindelse med håndhævelse af ejendomsforbeholdet påhviler køberen.

Der påløber renter fra forfaldsdatoen med 1 % pr. påbegyndt måned.

Ved brug af reklamationsretten skal køber selv stå for forsendelsen af produktet, herunder forsendelsesomkostningerne. 

 

 

Handelsbetingelserne er senest opdateret d. 25. marts 2020