Handelsbetingelser

Grat.dk er ejet af selskabet Grat ApS (CVR nr. 37417777).

Butikkens drift varetages af Grat ApS (CVR nr. 37417777), der med partnererne Morten, Mads og Esben har flere års erfaring med brugervenlig e-handel og forretningsudvikling.

Når du handler med Grat.dk indgår du en handel med selskabet Grat ApS.

Der tages forbehold for prisfejl mv. som følge af valutaændringer, krig, terror, naturkatastrofer, atomangreb, force majeure, leveringssvigt, afgiftsændringer, udsolgte varer og taste/trykfejl. Der tages forbehold for udsolgte varer og udskudt leveringstid hos vores leverandører.

Reklamationsret

Du har som forbruger 2 års reklamationsret, hvilket betyder, at du kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation. Det er selvfølgelig en betingelse at reklamationen er berettiget, og at manglen ikke er opstået som følge af en fejlagtig brug af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.

Er der yderligere reklamationsret eller garanti, vil det fremgå særskilt af fakturaen.

Hvis skade på produktet skyldes betjeningsfejl, håndteringsfejl, modifikationer eller misbrug fra brugerens side, er skaden ikke dækket af reklamationsretten.

Vi kan i øvrigt henvise til købelovens § 78 for fremgangsmåde vedrørende reklamationer.

Er reklamationen berettiget refunderer vi naturligvis dine (rimelige) fragtomkostninger. 

Anvendelse af reklamationsret

Du skal meddele reklamation angående fejl og mangler til Grat.dk, inden for rimelig tid efter varens modtagelse.

Når du returnerer varen, bedes du oplyse hvad problemet er, så detaljeret som muligt.

Du kan oprette en reklamation ved at sende en mail til kundeservice@grat.dk. Du SKAL kontakte os på mail først, før du sender noget retur. Vores primære returadresse er:

Midtjysk Mørtelfabrik AMBA
ATT: Grat.dk
Sandagervej 32
7400 Herning

Du skal skrive dit ordre-nummer tydeligt på pakken. Fx: JMYITYPMW, som du skal skrive på varen. Vedlæg også en kopi af faktura.

Hvis du sender os varer der ikke indgår under reklamationsretten, eller sendes uden forsvarlig emballage, forbeholder vi os ret til at opkræve et beløb svarende til vores udgifter til nødvendig og forsvarlig emballering.

Varer der sendes på efterkrav eller uden porto, vil blive nægtet modtagelse. Returnering kan kun ske til overnævnte adresse.

Udvidelse af de lovpligtige 14 dages returret

I forbrugerkøb hvor bestillingen af varer foretages via internettet har forbrugeren 14 dages fortrydelsesret.

Fortrydelsesretten løber fra det tidspunkt hvor varen overdrages til forbrugeren.

Vi giver dig 14 dages returret fra den dag du modtager varen. Du skal give os besked om at du ønsker at benytte dig af returretten inden for 14 dage.

Betingelsen for at anvende fortrydelsesretten er, at varen tilbageleveres i væsentlig samme stand og mængde som da varen blev modtaget. Fortrydelsesretten bortfalder derfor, hvis du bruger varen på en måde, som helt åbenbart forringer varens salgsværdi væsentligt.

Hvis varen er taget i reel brug bortfalder returretten.Hvis varen ikke tilbageleveres i væsentlig samme stand, ansættes varen skønsmæssigt af Grat ApS ud fra en mulig salgsværdi.

For at kunne benytte returretten, skal varen være afleveret til fragtmand senest 30 dage efter modtagelsen eller være tilbageafleveret på Grat ApS’ lager: Midtjysk Mørtelfabrik AMBA, ATT: Grat.dk, Sandagervej 32, 7400 Herning, ligeledes indenfor 30 dage efter modtagelsen. Du kan IKKE fortryde købet ved at nægte at modtage varen. Du kan ikke tilbagelevere vare ved personligt, uden på forhånd at have aftalt det med os.

I tilfælde af at en vare nægtes modtagelse, vil du blive fratrukket returneringsomkostninger, før din ordre krediteres.

Inden for de første lovpligtige 14 dage, vil du ved godkendt returnering få pengene tilbage. Vær opmærksom på at du skal sende varen tilbage inden for de lovpligtige 14 dage, hvis du ønsker at få pengene tilbage. Du skal selv betale returfragt

Ved anvendelse af fortrydelsesretten skal varen venligst returneres i ORIGINAL EMBALLAGE. Manglende ORIGINAL EMBALLAGE medfører oftest en væsentlig forringelse af salgsværdien. Derfor vil du ud fra en vurdering foretaget af Grat ApS, vil blive krediteret et tilsvarende mindre beløb svarende til forringelsen. I værste fald kan manglende ORIGINAL EMBALLAGE m.v. medføre, at købet ikke kan fortrydes.

Omkostninger ved at sende varen tilbage påhviler forbrugeren.

Hvis du fortryder dit køb, får du naturligvis det beløb du har indbetalt til os, tilbage. Beløbet bliver overført til det kort du har betalt med eller på din bankkonto, når vi har modtaget varen retur og kontrolleret, at den lever op til reglerne for fortrydelsen.

Grat ApS returnerer beløbet inden 30 dage i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens § 21 stk. 3 og 4.

Nægtet modtagelse:

Vær særlig opmærksom på at du ikke kan fortryde din bestilling ved at nægte modtagelse ved levering. Hvis du alligevel nægter modtagelse ved levering skal du være særligt opmærksom at returfragten ved nægtelse af modtagelse udgører ca, 660 kr. pr. palle i Jylland, samt 945 kr. pr. palle i Sjælland, samt 50. kr. pr. engangspalle. Beløbende er vejledende, da de afhænger af vores vognmands olietillæg på dagen.

Udgifterne vil altid være den aktuelle udgift som vi af vores vognmand bliver pålagt for nægtet modtagelse.

Disse udgifter vil blive fratrukket før refundering af det betalte beløb, og det kan derfor ofte udgøre en større del af din ordre.

Hvis du har fortrudt din bestilling, anbefaler vi i stedet for at du modtager varen og kontakter os med henblik på at sende retur efterfølgende.

Forsvarlig returnering

Alle produkter, der returneres til Grat.dk skal være forsvarligt indpakket.

Grat.dk anbefaler, at varen returneres via fragtmand, og at varen sendes som med tracking-nummer. På den måde er der mulighed for at spore pakken i fragtmandens system og det fjerner dermed enhver tvivl om, hvorvidt varen er blevet udleveret til Grat.dk. Yderligere har du mulighed for, at kunne efterlyse pakken såfremt udlevering ikke har fundet sted.

Du skal selv betale omkostningerne for at returnere varen.

Hvis du nægter modtagelse af leveringen skal du være opmærksom på at omkostninger til den forgæves levering, samt returnering fratrækkes før din ordre krediteres. Husk at fragten kan udgøre en støøre del af en ordre, så vær derfor ekstra opmærksom på det før du nægter modtagelse af en levering.

Hvis der sker en fejllevering fra vores side, vil du ikke blive pålagt at betale for returfragt.

Hvis du er i tvivl…

… Så send os en mail på kundeservice@Grat.dk, eller ring til os på telefon 50 30 20 87

Særlige vilkår for erhvervsdrivende

Der gælder de samme salgsbetingelser som for forbrugere, dog med følgende modifikation:

Der er ingen fortrydelsesret for erhvervsdrivende

Der gælder 1 års reklamationsret fra oprindelig fakturadato. Ombytning eller reparation medfører ikke, at der løber en ny 1 års reklamationsperiode

Grat ApS (CVR. 37417777) forbeholder sig ejendomsretten til varer købt på kredit, indtil den fulde købesum er betalt.

Alle omkostninger i forbindelse med håndhævelse af ejendomsforbeholdet påhviler køberen.

Der påløber renter fra forfaldsdatoen med 1% pr. påbegyndt måned.

Ved brug af reklamationsretten skal køber selv stå for forsendelsen af produktet, herunder forsendelsesomkostningerne. 

Betaling

Du har mulighed for at betale med Visa/Dankort, Dankort, eDankort, Visa, Mastercard, Mastercard Debet, MobilePay, eller EAN/Bankoverførsel.

Vi hæver først pengene fra dit betalingskort, når vi afsender din bestilling! Vi har ikke mulighed for at se dit kortnummer, eller andre oplysninger på dit betalingskort.

Ved betaling med debitkort (Visa Electron, Visa Debit, Mastercard Debit) reserveres beløbet ved bestilling, for at sikre, at der er dækning på kontoen. Beløbet hæves først når vi afsender din bestilling!

Det er gebyrfrit at anvende betalingskort på Grat.dk

Grat ApS har det fulde ejerskab over varer, ind til det fulde beløb er betalt.

Levering

Vi leverer med vognmand til nærmeste faste underlag (dvs. asfalt, fliser mv). Det er en forudsætning at der er kørefast underlag, såsom asfalt og fliser, da lastbilen ikke kan/må køre på fx. grusveje og lign.

Hvis du nægter modtagelse ved levering, vil du blive fratrukket vores udgift til den forgæves levering, samt returfragt pålagt af vognmanden.

Dette fratrækkes før din ordre krediteres. Husk at fragten kan udgøre en støøre del af en ordre, så vær derfor ekstra opmærksom på det før du nægter modtagelse af en levering.

Hvis der sker en fejllevering fra vores side, vil du ikke blive pålagt at betale for returfragt.

Hvis du forsinker vognmandens levering, kan vognmanden påregne 150 kr. i ventepenge pr. påbegyndt kvarter ekskl. moms. Dette faktureres dig efterfølgende. En forsinket levering kan fx. være at du ikke er klar til at vognmanden må læsse leveringen af, og at han dermed må vente på at du bliver klar. Fx hvis du skal fytte andre ting i indkørslen først.
Ved normal afsætning ved kant/skel vil der ikke blive opkrævet ventepenge. Det er kun i ganske særlige tilfælde som beskrevet ovenfor.

Priser og kontrakter 

Alle priser er inkl. 25 % moms og i DKK(Danske Kroner)

Alle kontrakter indgås på dansk

Bestillingsbekræftelse

Ved bestilling sender vi dig en bestillingsbekræftelse på at vi har modtaget din bestilling. Bestillingsbekræftelsen erstatter ikke den egentlige ordrebekræftelse, som du vil modtage separat når vi har godkendt din ordre til videre ekspedition.

Det er ikke muligt at få eftersendt bestillingsbekræftelsen, da vi ikke opbevarer den efter er fremsendt til kunden.

Ordrebekræftelse

Når din ordre er godkendt, sender vi dig en ordrebekræftelse, som er din egentlige bekræftelse på ordren. Denne fremsendes typisk sammen med leveringsinformationen, når vi er klar til at levere din ordre.

Grat.dk opbevarer ikke selve ordrebekræftelsen efter den er fremsendt til kunden.

Afbestillinger

Afbestillinger kan det ske ved, at fremsende en e-mail med mærket “Afbestilling”. Her bør bestillingstidspunkt samt ordrenummer fremgå.

Har du modtaget en bestillings- eller ordrebekræftelse pr. e-mail kan denne returneres til afsender med teksten “Afbestilling!” indsat i emnetekst. Afbestilling bør ske inden kl. 12.00 samme dag, som bestillingen er foretaget.

Du kan kun afbestille en ordre, hvis vi ikke har nået at sende den.

Det kan være for sent for dig at afbestille en ordre selvom du endnu ikke har modtaget leveringsinformation, da de først sendes til dig, når de er registreret i vores system.

Forbehold

Der tages forbehold for tryk- og tastefejl, samt prisfejl. Vi forbeholder os ret til at annullere en hver bestilling i tilfælde af dette!

Levering

Der skal være kørefast underlag ved levering af både paller og løs vægt. Kørefast underlag er fx. asfalt eller fliser. Ved pallefragt skal der kunne køres med palleløfter på dette underlag. Derfor er grus/græs/sand derfor ikke nok. I tilfælde af bestilling uden kørefast underlag, leveres til skel/indkørsel.

Persondatapolitik

Hvad gør vi med dine personlige oplysninger (persondatapolitik) 

For at du kan indgå aftale med os på Grat.dk, har vi brug for følgende oplysninger:

Navn

Adresse

Telefonnummer

E-mail adresse

Vi foretager registreringen af dine personoplysninger med det formål, at kunne levere varen til dig.

Personoplysningerne registreres hos Grat ApS og opbevares i fem år, hvorefter oplysningerne slettes.

Når der indsamles personoplysninger via vores website, sikrer vi, at det altid sker ved afgivelse af dit udtrykkelige samtykke, således at du er informeret om præcis, hvilke oplysninger, der indsamles og hvorfor.

Direktøren og de ansatte for Grat ApS har adgang til de oplysninger, der registreres om dig.

Den dataansvarlige på Grat.dk er Morten Bennedsen.

Vi opbevarer ikke kundeoplysninger krypteret. Vi transmitterer ikke kundeoplysninger krypteret.  

Oplysninger afgivet til Grat.dk videregives eller sælges på ingen måde videre til tredjemand, og vi registrerer ingen personfølsomme oplysninger.

Ved tilmelding til nyhedsbrev registrerer vi din e-mail adresse. E-mail adressen videregives ikke til andre.

Som registreret hos Grat.dk har du altid ret til at gøre indsigelse mod registreringen. Du har også ret til indsigt i, hvilke oplysninger, der er registreret om dig. Disse rettigheder har du efter Persondataloven og henvendelse i forbindelse hermed rettes til Grat.dk via e-mail [kundeservice@Grat.dk].

Cookies

På Grat.dk anvendes cookies med det formål at optimere websitet og dets funktionalitet, og dermed gøre besøget så nemt som muligt for dig.

Du kan til enhver tid slette cookies fra din computer, hvordan afhænger af din browser.

Hvis du har spørgsmål angående dine cookies kan du henvende dig til Morten Bennedsen på e-mail: morten@grat.com

Webstatistik

Vi bruger en webstatistik på Grat.dk hvilket betyder, at et statistik-system opsamler information, som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende vi har, hvor de kommer fra og hvor på websitet det forlades mv.

Webstatistikken anvendes kun med det formål, at optimere Grat.dk.

Handelsbetingelserne er senest opdateret d. 30. april 2018